maanantai 11. kesäkuuta 2018

Älä esitä elefanttia - joskus unelmista tulee totta!


"Älä esitä elefanttia" - Kuinka minusta tuli Fulbright Finland Grantee

Valkealasta Valtoihin - Suomen edustajaksi Yhdysvaltoihin 16.6.-21.7.2018.

"Äiti, älä esitä elefanttia", 8-vuotiaan Onni-poikani vinkki kirvoitti makeat naurut ja siivitti minut tiukassa viiden henkilön haastattelussa Fulbright Suomen kärkiehdokkaaksi SUSI (=Study of U.S.Institutes) ohjelmaan kesäksi 2018. Tämän jälkeen alkoi pitkä odotus joulukuusta maaliskuulle, jolloin tuli tieto Yhydsvaltain ulkoministeriön valinnoista. Suomesta oli valittu yksi henkilö ja valinta oli kohdistunut minuun! Valinta tuntui lottovoitolta! Olin läpäissyt tiukan kansainvälisen karsinnan huippuammattilaisten joukossa! Dream Big - unelmoi isoista asioista!


Kuva: Fulbright Suomi, Award Ceremony Helsinki City Hall, 16.5.2018
Kuvassa kaikki eri ohjelmien Fulbright Stipendiaatit Suomesta. Minä olen eturivissä viides vasemmalta.


SUSI ohjelmassa opiskelemme Yhdysvaltain historiaa, yhteiskuntaa ja kulttuuria viiden viikon intensiivikurssilla 20 osallistujan kanssa. Ohjelmaa koordinoi Montanan yliopisto. Tiukan karsinnan jälkeen 60 onnekasta tuli valituksi, kolmelle eri kurssille. Yksi järjestetään Cicossa Kaliforniassa, toinen Montanassa ja kolmas, minun koulutuspaikkani, Amherstissa Massachusettsissa. Amherstissa Eurooppalaisia on minun lisäkseni Slovakiasta, Andorrasta ja Kreikasta. Olemme globaalisti aivan joka puolelta maapalloa - uskomaton sekoitus! Kerron osallistujista tarkemmin, kunhan tapaamme Amherstissa. 

Näiden blogitekstien kautta puran sanoiksi ja kuviksi Fulbright SUSI-ohjelman ihmeellistä mahdollisutta elää isoa unelmaa todeksi - olla osa globaalia verkostoa Yhdysvalloissa viiden viikon ajan. Olen varma, että tämä synnyttää elinikäisiä ystävyyksiä ja yhteistyöverkostoja! Pääsemme yhdessä luomaan uusia visioita tehdä opetuksen kautta maailmaa edes vähän paremmaksi paikaksi. Koulutuksessa on tulevaisuus! Ohjelman tavoitteena on lisätä kulttuurien välistä kommunikaatiota, yhteisymmärrystä sekä luoda verkostoja. Huikeita mahdollisuuksia!

Olen neljän lapsen äiti, Valkealan lukion historian ja yhteiskuntaopin opettaja vuodesta 2000 ja Joensuun yliopiston kasvatti. Olen ollut mukana lukemattomissa kansainvälisissä projekteissa opiskeluaikana ja työelämässä. Olen käynyt maailmalla satojen opiskelijoiden kanssa lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Lähes joka ainoa vuosi olen vienyt opiskelijaryhmiä ulkomaille, joinakin vuosina useampiakin. Olen hankkinut apurahoja, järjestänyt sekä organisoinut - innostanut ja innostunut!

On suunnaton etuoikeus päästä edustamaan Suomea Fulbright lähettiläänä. Kiitos Fulbright Suomi ja U.S. Department of State tästä mahdollisuudesta. SUSI meets SISU!









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.